× [Bild]

Glimtar ur vår historia

Lunds ideella turistinformation Destination Lund startade i januari 2017 med Lunds turistförening. De av oss som var med då trodde nog inte att vi skulle lyckas åstadkomma så mycket som vi redan har gjort sedan dess. Vi kan förstås inte nämna allt vi har gjort på en sida men här är i alla fall några glimtar av olika saker som vi har gjort hittills.

Invigning av vår cykelrunda runt Slaget vid Lund den 13 augusti 2017

Slaget vid Lund den 4 december 1676 är något som fascinerar många än idag, men det är svårt att ta sig med bil till flera av platserna där det utspelade sig. Så våren 2017 tog vi fram en cykelrunda för dem som vill se på alla platserna där slaget utspelade sig. Cykelrundan fungerar som en heldagsutflykt på egen hand med hjälp av en besöksguide. Den 13 augusti 2017 erbjöd vi alla som ville att följa med och cykla hela rundan tillsammans med oss som ett kul sätt att inviga den. Vi trodde inte att det skulle bli många som ville följa med och cykla en hel dag men det var omkring 100 personer som anmälde sitt intresse via Facebook. När vi cyklade från Stortorget i Lund på söndagsförmiddagen var det omkring 50 som följde med. Vår cykelrunda runt Slaget vid Lund är en av de mest populära av våra besöksupplevelser.

Lunds ideella turistinformation Destination Lunds guidade visning om Slaget vid Lund den 4 december 1676

Samarbete med en rysk TV-kanal under hösten 2017

Sommaren 2017 fick vi en förfrågan om vi ville bidra med filmklipp till ett program om Lund som besöksmål. Frågan kom från reseprogrammet Tur insider i kanal 10, en kabel-TV-kanal som har sin hemvist i staden Novokuznetsk i Sibirien i södra Ryssland med ca. 550 000 invånare. Programmet ses av ca. två miljoner tittare varje vecka och visas också i Facebook, på Instagram och YouTube så det är långt fler än så som ser det. Vi insåg förstås genast vilken chans det här var till gratis marknadsföring av Lund som besöksmål, och under flera månade bidrog några av våra medlemmar med uppåt 1 200 filmklipp av Lund.

Reseprogrammet Tur insider om Lund som besöksmål

Från början var tanken att det skulle bli ett program om Lund, som de brukar göra med andra destinationer. Den stora mängden filmklipp som de fick gjorde dock att de bestämde sig för att istället göra två program om Lund. Senare fick vi också en förfrågan om att bidra med filmklipp till ett program om jul i sex europeiska städer, och Lund var den enda staden i Norden som de tog med i julprogrammet. Vill man se programmen så finns de fortfarande tillgängliga i YouTube och här är länkar direkt till dem. De är förstås gjorda på ryska men bilderna visar tydligt vad det är för något i Lund som de berättade om.

Vi försökte göra en realistisk uppskattning av marknadsvärdet för 30 minuter TV-tid för två miljoner tittare om Lund som besöksmål och kom fram till att marknadsvärdet var omkring 20 miljoner!

Medverkan i Katedralskolans dag om Slaget vid Lund den 2 juni 2018

Lunds ideella turistinformation Destination Lunds information om Slaget vid Lund

När Katedralskolans historieprogram anordnade en dag om Slaget vid Lund i Lundagård så hörde de av sig till oss och frågade om vi ville medverka där och informera om vår turistinformation om Lund och inte minst vår cykelrunda runt Slaget vid Lund. En lång rad posters visade hela vårt utbud av turistinformation för besökarna och med hjälp av översiktskartor visade vi var alla de olika platserna finns där Slaget vid Lund utspelade sig.

Denna typ av samverkan har vi gjort fler gånger, bl.a. stod vi i Lunds saluhall lördagen den 2 mars 2019 vilket drog dit fler besökare som kom för att ta del av vår turistinformation. Den som vill att vi ska komma och informera om vår turistinformation om Lund som besöksmål för kulturhistorisk turism är välkommen att höra av sig till oss, se sidan om hur man kan kontakta oss.

Vår bevakning av Musikhjälpen i Lund i december 2018

Lunds ideella turistinformation Destination Lunds bevakning av Musikhjälpen i Lund 2018

När det blev känt att Musikhjälpen skulle anordnas i Lund 2018 så insåg vi snabbt att det behövs en engagerad kampanj för att få så många som möjligt att vilja komma till Lund. Detta är viktigt för att bidra till ett varaktigt marknadsföringsvärde för Lund, för att få fler att känna till Lund som besöksmål och vilja komma tillbaka även när det inte är något speciellt evenemang. Risken med specifika evenemang är att de ger en kortsiktig effekt som upphör när evenemanget är slut om man inte samtidigt informerar engagerat och interaktivt om vad besöksmålet har att erbjuda.

Vi skapade ett Facebookevenemang som en kanal för att informera om Musikhjälpen och om Lund som besöksmål. Ett Facebookevenemang är smart eftersom det kan uppdateras efterhand som det finns ny information. Men också för att ge de som följer evenemanget anledning att fortsätta följa det, liksom att frågor och kommentarer följs upp engagerat. Så gör vi förstås också alltid med andra inlägg som vi gör i sociala medier.

Vi satte tidigt upp ett mål om att få minst 10 000 att följa vårt Facebookevenemang och minst 10 000 att vilja komma till Lund. Enligt Facebooks statistik så var det över 461 400 som hittade till vårt Facebookevenemang en eller flera gånger, och nästan 16 000 som följde det aktivt när det var som mest! Tyvärr lyckades vi dock inte med att få 10 000 att komma till Lund.

Det häftigaste vi var med om under Musikhjälpen var när vi delade filmen nedan i vårt Facebookevenemang. Filmen kommenterades 60 gånger, delades 116 gånger och visades över 16 000 gånger!

Musikhjälpen i Lund blev en succé för oss och vi fick otroligt många nya följare. Vi som arbetade med bevakningen av Musikhjälpen har nog aldrig arbetat så mycket under en vecka som vi gjorde då. Men för Lund i stort blev Musikhjälpen en flopp. För första gången i Musikhjälpens historia så blev det varken nytt insamlingsrekord eller nytt besöksrekord.

Koloniområden som besöksmål sommaren 2019

Koloniområden i Lund som besöksmål

Vi har blivit kontaktade av några av Lunds koloniområden vid några olika tillfällen oberoende av varandra med förfrågan om vi inte kunde informera om koloniområdena i Lund som besöksmål. Sommaren 2019 bestämde vi oss för att göra något av det genom att ta fram en besöksguide om koloniområdena. Under ett par veckor besökte några av oss alla koloniområdena vid ett eller flera tillfällen. Vi tog bilder och läste på om hur många kolonilotter de har m.m. Resultatet blev en besöksguide om alla Lunds 18 koloniområden . Besöksguiden innehåller karta, information, vägvisning och bilder av alla koloniområdena.

Det visade sig finnas ett stort intresse för denna information för de inlägg vi har gjort om koloniområdena har fått mycket respons och har gillats av många av våra följare i sociala medier. Koloniområdena och alla kolonister vi möter är också väldigt positiva till att vi uppmärksammar koloniområdena och det är sånt som gör det kul och motiverar oss att fortsätta försöka göra turism av allt som Lund har att erbjuda. Lunds koloniområden är dessutom väldigt kulturhistorisk intressanta och vackra sevärdheter. Fyra av dem är redan över 100 år gamla!

Medverkan i Kulturnatten 2019

Lunds ideella turistinformation Destination Lunds information under Kulturnatten 2019

Den 21 september 2019 medverkade vi på Kulturnatten här i Lund genom att informera om vår turistinformation om Lund som besöksmål för kulturhistorisk turism. Det var en intressant erfarenhet eftersom vi nådde många som inte använder sociala medier eller som inte hittat oss förut.

Vi fick väldigt mycket positiv respons på vår turistinformation, inte minst vårt stora utbud av besöksguider som är utformade som besöksupplevelser där man guidar sig själv. Många av besökarna förvånades också över att vi gjort allt gratis och oavlönat och att besöksguiderna inte innehåller någon reklam.

Visningar av det kulturhistoriska Lund sommaren 2020

Syftet med vår verksamhet har hela tiden varit att göra Lund till ett mer attraktivt besöksmål och öka turismen med målet att besöksnäringen ska få fler kunder och bidra till nya jobb. Därför har vi inte anordnat guidade visningar för turister utan har som mål att det istället ska vara guiderna här i Lund som gör det. Men sommaren 2020 bestämde vi oss för att delvis ändra på den inställningen så nu erbjuder vi guidade visningar för grupper på förfrågan. Målet med detta är att sprida kunskap om Lunds fantastiska kulturhistoria, inte för att finansiera någon verksamhet. Därför är våra visningar gratis.

En av de roligaste visningarna vi gjorde under sommaren 2020 var när vi berättade om ärkebiskopsborgen Lundagård och det medeltida domkyrkoområdet för en grupp. Trots att det hällregnade hela timmen som visningen varade så var det ingen som lämnade visningen. De tyckte att det var så intressant och lärorikt. Sådana tillfällen gör att det känns väldigt meningsfullt, att kunna göra skillnad och skapa glädje för många andra.

Visning av det kulturhistoriska Lund sommaren 2019

Medlemskap i International Greeter Association i januari 2020

Lund Greeters I januari 2020 blev vi medlemmar i International Greeter Association, en global ideell organisation för besöksmål eller destinationer där lokalbor tar emot turister, vilket kallas för greet, och visar dem intressanta saker på sin destination. Hela konceptet bygger på att lokalborna känner till intressanta sevärdheter och upplevelser som man inte hittar så lätt hos de officiella turistbyråerna. Lokalbor kan tipsa om sina favoritställen, intressanta butiker och bra restauranger. Det är alltid helt gratis för besökarna, och det finns en strikt policy om att det inte ens är tillåtet att ge dricks som tack. Den som vill boka ett greet med oss gör det på vår sida hos International Greeter Association.

Lunds ideella turistinformation Destination Lunds greeter-sida

Greeter-service är redan väldigt stort i flera länder i Europa, speciellt i Tyskland, Belgien, Nederländerna och Frankrike, och i USA. Vi fick bl.a. berättat för oss att de i New York fick 1 000 förfrågningar om greets varje månad, men att de bara kunde hantera ungefär 200 av dem. Däremot är greeter-verskamheten inte vanligt i Norden ännu. Förutom här i Lund finns det bara greeters på tre destinationer till i Sverige. De andra nordiska länderna har inte någon destination alls ännu. Läs mer om vad det är på sidan om vår greeterservice och greeterrörelsen.

Medeltidspromenad den 5 september 2020

Ett väldigt effektivt sätt att väcka uppmärksamhet, synas och få kontakt med besökare är att klä sig i tidstypiska kläder. Det är också ett kul och pedagogiskt sätt att informera om Lunds kulturhistoria. Lördagen den 5 september 2020 tog tre av våra medlemmar en två timmars promenad i Lunds centrum. Två av dem var klädda i vikingatida kvinnokläder och en var klädd i en gråbrödersmunkdräkt, liknande den som bröderna inom franciskanerorden brukade klä sig i. Pandemin gjorde att vi mest gick omkring, undvek folksamlingar och höll avstånd till andra. När pandemin har lagt sig vill vi gärna göra detta flera gånger för att på ett kul och lite lekfullt sätt påminna om och uppmärksamma Lunds intressanta 1000-åriga kulturhistoria.

Lunds ideella turistinformation Destination Lunds medeltidspromenad 2020 Lunds ideella turistinformation Destination Lunds medeltidspromenad 2020

Egen webbplats i december 2020

Lunds ideella turistinformation Destination Lunds webbplats

I december 2020 registrerades de två domännamnen TuristinformationLund.se och TouristinformationLund.se för vår svenska resp. engelska webbplats. Den svenska webbplatsen har haft högst prioritet och innehåller därför mest material. Redan efter tre månader var den så pass komplett så att all den information turister och besökare i Lund kan tänkas behöva för sin planering om de vill besöka Lund under några dagar går att hitta här.

Det finns information om hur man reser till och inom Lund, den viktigaste informationen om hotell och övernattningsmöjligheter och restauranger, och hela vårt utbud av besöksguider om intressanta besöksupplevelser i Lund. Med 30 sidor om besöksupplevelser, som utformats som en bra reseguide online, så har vi redan uppnått målet att kunna erbjuda besökare Lunds största utbud av turistinformation. Ändå finns det fortfarande mycket kvar att ta fram information om, som inspiration för intressanta kulturhistoriska besöksupplevelser i Lund.

Något som bekräftar att våra webbplatser håller hög kvalitet är de redan fått hög ranking hos de två ledande sökmotorerna Google och Microsofts Bing, där våra webbplatser visas högt upp i sökresultatet. Det bekräftas också av sidornas statistik som visar att många har börjat hitta informationen.