× [Bild]

Förslag för ökad turism till Lund

Destination Lund Kontakta oss
Mer om oss
Vår historik
Samverka med oss
Guidar du i Lund?
Hur kan man öka turismen till Lund? På den här sidan har vi samlat många, mer eller mindre realistiska, idéer och förslag som våra medlemmar har kommit på för att bidra till ökad turism i Lund. De flesta av idéerna har vår verksamhet inte möjlighet att genomföra eftersom det inte finns resurser eller det inflytande som behövs. Den som har möjlighet att bidra till att de här idéerna kan genomföras är välkommen att plocka upp förslaget och driva det vidare. Om någon tror att Lunds turistförening och Lunds ideella turistinformation Destination Lund kan bidra med något för att förslagen ska kunna förverkligas, eller har några frågor om eller vill diskutera dem, får man gärna kontakta oss.

Lunds ideella turistinformation Destination Lunds förslagför ökad turism till Lund

Lunds turistförening och turistbyrån Lunds ideella turistinformation Destination Lund är en helt ideell verksamhet där allt arbete görs oavlönat och med nollbudget. Samtidigt är det ofta svårt att hitta samma driv och engagemang bland dem som arbetar med något för sin försörjning eller sin karriär som det man hittar hos personer som arbetar med något enbart av lust och glädje för att åstadkomma något bra tillsammans. En sådan miljö bidrar ofta till hög kreativitet. Så är det också för Lunds turistförening och Lunds ideella turistinformation Destination Lund.

Har du någon annan idé som borde vara med i den här listan? Kontakta oss i så fall, eller framför det som ett inlägg i Lunds turistförening

Det är skillnad på evenemang och turism

Lunds kommun och dess politiskt styrda evenemangsbolag Visit Lund fokuserar på att växa Lund som besöksmål med kultur- och idrottsevenemang utan att investera i ren turism, men evenemang och turism attraherar olika slags besökare. Kultur- och idrottsevenemang attraherar främst lokala och regionala besökare som bor och äter hemma. Turister behöver däremot någonstans att bo och behöver äta några gånger varje dag medan de besöker Lund. Det gör att turism ger intäkter till besöksnäringen på ett helt annat sätt än evenemang.

Lund Greeters utanför Universitetshuset i Lund 2025 Lund Greeters har visat Lund för väldigt många internationella besökare och vet därför vad de är intresserade av. Om det inte investeras i turism också kommer det inte många besökare när det inte pågår något evenemang. Lund greeters har visat Lund för allt fler besökare för varje år sedan 2020. Bara under 2024 var det besökare från 33 olika länder och inte en enda av dessa frågade efter några evenemang. De kom i stället för att se Lund, och deras frågor handlade främst om Lunds intressanta historia och om universitetet.

Vi har anklagats för att vilja skapa konflikt mellan att satsa på evenemang och turism, men vi vill att Lund som besöksmål ska handla om både och, eftersom det attraherar olika grupper. Visst kan det överlappa ibland, och vissa evenemang kan fungera som bra marknadsföring av Lund som besöksmål för turism också. Siste april och Första maj är till exempel väldigt bra marknadsföring av universitetsstaden Lund som många turister som kommer till Lund gärna vill veta mer om. De förslag vi framför nedan syftar till att göra Lund till ett större besöksmål för turism också, inte bara ett besöksmål för idrotts- och kulturevenemang.

Lunds studentsångare sjunger in våren på Universitetsplatsen under Första maj 2024 Vissa evenemang fungerar också som bra marknadsföring av Lund som besöksmål för turism.

Förslag för att synliggöra det kulturhistoriska Lund

Förslag för fler turistattraktioner

Övriga förslag